Digitale transformatie is een proces, geen project

Volgens hem faalt 84% van de organisaties in hun digitale transformatie. Dat komt omdat digitale transformatie meestal als een project met een begin en een eind wordt gezien, en niet als een doorlopend proces. Ook laat de kwaliteit van de data, de gegevens waarmee gewerkt wordt, te wensen over. Bovendien hebben de mensen in de organisatie vaak niet de juiste vaardigheden.
Kritische vragen
En dat terwijl de techniek almaar voortschrijdt. Volgens Bosma is de toekomst dan ook aan de mensen die kritische vragen durven te stellen, die de feiten in twijfel trekken: “Waarom doen we de dingen die we doen?” Hij denkt niet dat technologie mensen gaat vervangen, want mensen maken het verschil, niet de technologie.
25% techniek
Hoogleraar en innovatiekundige Henk Volberda sloot tijdens een van de pop-upsessies aan bij de presentatie van Bosma. Volgens Volberda bepaalt de techniek maar 25% van het innovatiesucces. De rest wordt bepaald door het menselijk kapitaal. Hij stelt dat je innovatie niet van de grond krijgt als je niet investeert in je mensen en de organisatie. Dienend leiderschap is een belangrijke factor voor innovatie.
Investeren in elkaar
Dat je in elkaar moet investeren bleek ook bij de uitreiking van de Waterinnovatieprijs in de categorie Digitale Transformatie. Vislift BV en waterschap Rivierenland wonnen samen de prijs voor hun Smart Vislift. “Zonder waterschap Rivierenland had ik nooit kunnen komen waar ik nu sta. Ze hebben van begin af aan achter me gestaan,” zegt John van Boxtel van Vislift BV in het Brabants Dagblad. De vislift monitort migrerende vissen en de waterkwaliteit. Volledig online, zonder kabels.
Mislukking vieren
Tijdens het Waterinnovatiefestival zijn meer succesvolle innovaties getoond. Maar wat nu als innovatie een keer niet lukt? Ook dan heeft Bosma een gouden tip: die mislukking moet je vieren. Want: je leert er ook weer van!